Miks on tarkvara arendamine “taksomeetri”-põhimõttel kõige kiirem ja odavam?

Klient tellib tarkvara arendamise tavaliselt koos pakkumise aktsepteerimisega. Tarkvara pakkumise koostamine võib aga olla paras peavalu. Pakkumine peab ju õigesti kajastama tehtavat tööd ja selle eest saadavat õiglast tasu. Pakkumise summa sõltub üsna paljudest asjaoludest. Mida klient tegelikult vajab? Kuidas seda kõige paremini realiseerida? Kas asja käimapanemiseks on tarvis ka kliendi töötajaid või teisi osapooli kaasata? Kas kliendi riistvara üldse sobib selleks? Kas projektijuhti on ka tarvis? Kõigile küsimustele ei ole kindlaid vastuseid olemas või läheb vastuste teadasaamine liiga kulukaks. Tähendab, tuleb hinnata. Hindad liiga optimistlikult või liiga palju mööda – teed arenduse oma kuludega valmis. Paned pakkumisele kuhjaga otsa – klient ei tahagi, liiga kulukas. 

Kõige parem on, kui klient palub umbkaudset mittesiduvat hinnangut või ei palu sedagi. Lihtsalt ütleb, mis tema probleem on ja kõik ülejäänud on minu mure. Kui klient vähegi tunnetab oma probleemi suurust, siis saab ta aru, kas asi läheb maksma 100, 1000 või 10 000 €. Selle viimase puhul tasuks muidugi enne tellimist natuke nõu pidada. 100-eurise variandi puhul võib aga üsnagi kindlalt öelda, et kui teha meetodil probleemi tedaandmine > probleemi formuleerimine > analüüs > pakkumine > täpsustamine > täpsustatud pakkumine > aktsepteerimine > projekteerimine > arendamine > testimine > juurutamine, siis võib 100 € hõlpsasti saada 200 €, kui mitte 2000 €.

Siin ongi abiks taksosõidu-meetod. Läheb palju läheb, aga kindlalt vähem kui 2000 €. Klient maksab nii palju, kui pikk sõit oli. See ei tähenda muidugi, et tarkvara hakatakse arendama ilma plaanita ja umbropsu. Lihtsalt jääb ära kulukas hindamise ja ennustamise faas. Miinuseks on muidugi kliendi psühholoogiline ebakindlus, et kas tal mitte nahka üle kõrvade ei tõmmata. Sihuke asi nõuab usaldamist, mis saab tekkida ainult pikaajalise koostöö käigus.

Kas Eurotecil on niisugusi kliente? Kahjuks enam ei ole. Mõned üksikud on olnud. Vahetuvad võtmeisikud, vahetuvad firma omanikud, vahetub firma profiil. Mõtlen heldimusega nendele aegadele, kus ma ei pidanud mitte oma firma huvide eest võitlema, vaid sain keskenduda kliendi huvidele. Teades, et tasu selle eest saab olema õiglane.

Sven Uusväli
Detsember 2012




Tagasi